lunes, 30 de enero de 2017

RELATIVE CLAUSES



DEFINING (especificativas)
They identify somebody or something
No commas are used.
WHO/THAT for people
1-The girl who/that-subject was wearing the red dress is my workmate.
2-The guy (who/that)-object I phoned yesterday is Sarah´s boyfriend.
3-The student whose desk is so dirty is very lazy. (whose: cuyo, a, os, as)
WHICH/THAT for things
4-The instructions which/that come with this machine are impossible to follow.
5-The book (which/that) you lent me is difficult to read.
WHERE for places
6- I travelled to the city where Paul lives.
The relative pronoun  is left out when it functions as an object (sentences 2 and 5).
La oración de relativo es necesaria en tanto que sirve para identificar el referente, de lo contrario quedaría sin aclararse a qué chica se refiere el hablante. (referido a la oración 1)


NON DEFINING (explicativas)
They give further information, which could be left out.
Commas are used.
WHO for people:
1-Tom´s father, who is seventy, is a doctor.
2-Mr Edwards, who I saw yesterday, told me the truth.
3-Martin, whose father is Spanish, speaks both English and Spanish.
WHICH for things:
4-Albert showed me his new painting, which is very good.
5-Last night we saw Anne´s house, which we liked a lot.
WHERE  for places.
6-Mr Yates is going to Canada, where his son lives.
El hablante elige una proposición subordinada adjetiva, porque presupone que el oyente sabe cuál es el referente del antecedente; es decir, confía en que el receptor sabe a qué persona, animal objeto o lugar se refiere, o sea, que éstos ya están identificados.
    A-    La niña, la cual tiene cinco años, está muy mimada.
          B-   La niña que tiene cinco años está muy mimada.                            
                A- Explicativa (non-defining): El hablante supone que el oyente ya sabe de qué niña se trata; por lo tanto, la frase subordinada no tiene como finalidad identificar a la niña; la información que da es pues, adicional o innecesaria.
          B- Especificativa (defining): La situación que plantea es diferente: hay varias niñas y el hablante da un dato al oyente para que éste sepa de qué niña se trata; por ello, la información que da es necesaria.

No hay comentarios:

Publicar un comentario